Pohotovosti

> Manuály a návody > Dokumentace Aktion NEXT

Evidence a plánování pohotovostí

NÁVOD

www.aktion.cz


POPIS

Modul Evidence a plánování pohotovostí zahrnuje plánování pohotovostních směn vybraným osobám pomocí windows klienta i přes webové rozhraní. Modul je možné používat v systému Aktion.NEXT od verze 3.5.1. Nadřízený pracovník skrze windows/web klienta naplánuje pohotovosti na požadované dny. Modul umožňuje pro plánované pohotovostní směny výpočet příplatků včetně rozlišení dle typu a také nastavení výpočtu při souběžné práci na běžné směně a zároveň čase pohotovosti.

Modul Evidence a plánování pohotovostí AN-104 podléhá licenci a k jeho využívání je nutné si produkt zakoupit!


Datum změny Stručný popis změny 23. 3. 2021 – Doplnění nastavení složek přerušujících výpočet odkazu


NASTAVENÍ

Vytvoření typu pohotovosti

  1. Otevřete agendu Typy pohotovostí (složka Docházka).
  2. Vytvořte nový záznam a pojmenujte typ pohotovosti podle potřeby (např. Pracovní týden, Pátek, Víkend).
Popis

Typy pohotovostí poté využijete pro nastavení a rozdělení pohotovostních směn, nastavení uplatnění výpočtu mzdových složek typu Pohotovost apod.

Vytvoření pohotovostních směn

  1. Otevřete agendu Pohotovostní směny (složka Docházka).
  2. Vytvořte nový záznam a vyplňte/nastavte základní údaje, tj. pojmenujte pohotovostní směnu a její zkratku, nastavte Typ pohotovosti a vyberte barvu, která se bude v systému u této směny pro přehlednost zobrazovat.
Popis

3. Nastavte časy pohotovostní směny.

Popis
  • Začátek – začátek pohotovostní směny volte s ohledem na naplánovanou běžnou směnu
  • Konec – konec pohotovostní směny volte s ohledem na naplánovanou běžnou směnu
  • Max. překryv na začátku – určuje maximální dobu na začátku pohotovostní směny, kdy se může překrývat běžná odpracovaná doba a pohotovostní doba a obě se počítají zároveň
  • Max. překryv na konci – určuje maximální dobu na začátku pohotovostní směny, kdy se může překrývat běžná odpracovaná doba a pohotovostní doba a obě se počítají zároveň

Příklad nastavení max. překryvu na začátku a na konci

Popis
Popis

V tomto případě bude vždy pohotovost spočítána pouze mimo odpracovanou dobu, tj. první den celkově 14:30 (15:30–6:00), druhý den 14:00 (16:30–6:30) a třetí den 15:00 (16:00–7:00). Maximální překryv není nastaven, a tudíž je hodnota pohotovost spočítána pouze mimo odpracovanou dobu (odpracovaná doba je pak vyhodnocena jako Odpracováno během pohotovostní směny).

Pokud je max. překryv nastaven, výpočet hodnot bude odlišný:

Popis

Pokud je max. překryv nastaven například na 0:30, tak první den bude spočítána doba pohotovosti stejná jako v předešlém případě – 14:30, jelikož v úterý ráno je překryv větší než 30 minut a nesplňuje tak podmínku max. překryvu, proto se čas 6:00–7:00 v úterý nezapočítá do doby pohotovosti, ale pouze jako odpracovaná doba. Druhý den již bude ve výpočtu rozdíl v tom, že se započítá do doby pohotovosti i čas 6:30–7:00 ve středu 18. 9. – zde je splněna podmínka max. překryvu 0:30 a hodnota je tak započítána do odpracované doby i doby pohotovosti (čas odpoledne 15:30–16:30 není započítaný do pohotovosti – zde podmínka splněna nebyla). Další den (středa 18. 9.) je čas pohotovosti 15:30 – odpoledne je splněna podmínka překryvu, a tak je započítaný čas pohotovosti 15:30–6:00.

Vytvoření mzdové složky Pohotovost Příklad vytvoření mzdové složky pro výpočet pohotovostí:

  1. Otevřete agendu Mzdové složky (složka Docházka).
  2. Vytvořte nový záznam, pojmenujte mzdovou složku a zaškrtněte Zobrazovat v sekci Zobrazení v aplikaci (případně zaškrtněte Editovatelná hodnota).
  3. Přepněte na záložku Nastavení, vyberte Typ složky Pohotovost a nastavte mzdovou složku.
Popis

Parametry:

  • Je pohotovost na pracovišti – pokud je zaškrtnuta tato volba, tak do pohotovosti bude započítaný veškerý čas podle pohotovostní směny, nehledě na průchody a odpracovanou dobu při pohotovostní směně apod. Hodnota se bude rovnat hodnotě naplánované pohotovostní směny. Pokud je tento parametr aktivní, tak všechny ostatní parametry v této sekci budou neaktivní.
  • Odpracováno během pohotovosti – pro evidenci odpracované doby, která nastala místo plánované pohotovosti je možné určit konkrétní mzdovou složku. Doporučuje se vytvoření nové mzdové složky s odpovídajícím názvem jako Odpracováno v době pohotovosti v týdnu apod. (použijte složku typu Průchody).
  • Započítat přítomnost na začátku – pokud má být při pozdějším odchodu z běžné směny započítána doba odpracované doby a zároveň i doba pohotovosti, tak je nutné povolit započítání. Dále je důležité nastavení maximálního překryvu, který je možné nastavit přímo u mzdové složky, případně pak pole ponechat prázdné a převzít toto nastavení z pohotovostní smě­ny.
  • Započítat přítomnost na konci – pokud má být při dřívějším příchodu na běžnou směnu započítána doba odpracované doby a zároveň i doba pohotovosti, tak je nutné povolit započítání. Dále je
Popis
Dokumentace Aktion NEXT